Rekryteringssajten Indeed har nyligen genomfört en stor undersökning där de avslöjar olika egenskaper som dagens arbetsgivare letar efter. Här har vi sammanfattat de allra viktigaste.
Det kan vara svårt att veta vad en arbetsgivare letar efter när du söker ett nytt jobb. Utbildning och tidigare erfarenheter spelar såklart stor roll, men lika viktiga är dina personliga egenskaper. Vilka typer av egenskaper som är viktiga kan variera mycket mellan olika arbetsgivare och vilken bransch det gäller, men det finns också många som är universella.
Kommunikativ
Att kunna förmedla ett budskap på rätt sätt är superviktigt för att undvika missförstånd. Det gäller såväl muntligt som skriftligt – både vid intern kommunikation och i samtal med kund.
Ärlig
Ärlighet är en värdefull tillgång för såväl företaget som för de du arbetar med. Våga berätta för dina chefer och kollegor när du ser brister eller saker som kan förbättras.
Självständig
Att kunna jobba självständigt utan att be om hjälp är en bra egenskap. Det betyder inte att du inte kan fråga om du är osäker, utan att du har kompetensen att lösa problem som dyker upp.
Lagspelare
Egenskapen att kunna jobba tillsammans med andra är något som de flesta arbetsgivare värderar högt. Fundera på hur du arbetar tillsammans med andra och var beredd på att få frågan under en arbetsintervju.
Flexibel
Att vara flexibel i olika situationer visar att du vill företagets bästa. Det betyder att du har lätt för att anpassa dig till olika förändringar vilket många arbetsgivare tycker är viktigt.
Lättlärd
Många företag söker efter personer som både visar på driv och som snabbt kan ta till sig nya kunskaper. Ett modernt arbete kräver ständig utveckling och vidareutveckling av arbetskraften.
Arbetsmoral
När allt fler arbetsplatser är flexibla vad gäller arbetstider och var man jobbar är det extremt viktigt att arbetsgivaren kan lita på att du som anställd gör ditt jobb.
Problemlösare
I dagens samhälle när det ständigt kommer nya tekniska lösningar och trender är det viktigt att kunna ta sig an nya utmaningar.
Positiv
Att vara en glädjespridare gör inte bara att du själv presterar bättre utan skapar också en härlig och kreativ atmosfär på arbetsplatsen.
Ambitiös
Genom att vara ambitiös visar du att du vill komma framåt och kan hjälpa företaget med nya idéer. Om du får möjlighet att göra det lilla extra i någon situation är det aldrig en dålig idé.